Hvordan man kan være en god ekspedient i et byggemarked

26 November 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Vi skal sådan set slet ikke gøre os kloge på, hvordan du er oplært i at arbejde i et byggemarked eller generelt begå dig i et servicefag, for det har du bestemt bedre styr på; og vi har tiltro til, at du er blevet oplært af gode mennesker til at gøre den slags.

Vi er også med på, at det kan være virkelig svært at være serviceminded nogle dage, hvis man har fået det forkerte ben ud af sengen, fået nogle dårlige nyheder med videre den givne dag, og man så skal have et smil på læben og være overbærende for kunderne – specielt hvis de overfuser en.

Men vi har samlet lidt erfaringer fra kundeoplevelser i byggemarkeder, som du måske ikke havde tænkt over, eller som du måske havde oplevet en anelse af, som du så kan bruge til din ageren, når du er ansat sådan et sted.

Vær der på kundernes vilkår

Måske er det også gode råd lige at få med sig, hvis man starter op sådan et sted, eller man bare ikke har erfaring med det og kan blive overrasket, hvis man er ung og ny i faget – eller man kommer fra en helt anden serviceoplevelse.

For det er måske ikke lige i et byggemarked, at man skal stå parat ved indgangen til at vejlede håndværkerne.

De vil ofte gerne klare sig selv. Faktisk bør man helst vente, til de spørger en til råds, før man ansporer dem.

Når man så begynder at tale sammen, så lad kunden være den, der lyder til at have forstand på værktøjet såsom den boremaskine, han er på udkig efter.

Den viden, du fordrer ham med, skal han selv føle, han er kommet frem til, også selvom det var dig, der kom med den.

På den måde er han mere tilbøjelig til at lytte til dig. Kan du give vedkommende et godt tilbud, så er I også godt på vej til at blive venner.

More articles